صومعه ساناهین بنای تاریخی و دیدنی ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای پر جاذبه دنیا است که در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند. در این کشور بناهای تاریخی هستند که با توجه به معماری خود می توانند جالب باشند. یکی از جاذبه های تاریخی در این کشور صومعه ساناهین می باشد. این صومعه در فاصله کمی از شهر آلاوردی قرار دارد. آلاوردی یکی از شهرهای بزرگی است که در ارمنستان قرار دارد و یک شهرک باستانی محسوب می شود.

ساناهین ارمنستان

صومعه ساناهین ارمنستان را بشناسید

این صومعه یک بنای باستانی بسیار زیبا است. این بنا در یکی از شهرهای ارمنستان واقع شده و می تواند یکی از مهم ترین جاذبه های این کشور باشد. این شهرک باستانی در فاصله کمی از شهر آلاوردی که از جمله بزرگ ترین شهرهای ارمنستان است، قرار دارد. جاذبه های منحصر به فرد و ویژگی های معماری برجسته در این بنا موجب جذب گردشگران زیادی شده است. این بنا در حال حاضر از مکان های دیدنی ارمنستان می باشد.

کلیسا ساناهین

پیشینه تاریخی صومعه:

این صومعه باستانی یکی از بناهای تاریخی است که متعلقه به قرن ۱۰ و ۱۳ می باشد. این صومعه جاذبه های تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است و با سفر به این شهرک باستانی می توانید، اطلاعات تاریخی و باستانی زیادی را درباره این مناطق کسب کنید. این بنا در حال حاضر یکی از دیدنی های ارمنستان به شمار می آید. این گنج باستانی می تواند، توجه شما را نیز جلب کند.

بنای ساناهین ارمنستان

این صومعه چیست؟

سوالی که با دیدن این صومعه در ذهن شما ایجاد می شود، این است که این بنا در گذشته چه کاربردی داشته و برای چه منظوری بنا شده است؟ این صومعه در حقیقت یکی از مراکز آموزشی در دوران خود بوده که محل برگزاری بسیار از آکادمی ها و مدارس به شمار می آمده است. کتابخانه، دبیرستان، آکادمی، مدرسه و … از بخش های مختلف در این صومعه محسوب می شده اند. در این صومعه کتاب ها نیز کپی می شده اند.

صومعه ساناهین

در نیمه اول قرن دهم روحانیون صومعه ای در این شهر بنا کرده اند. روحانیون ارمنی در آن زمان از بیزانس اخراج شده بودند و سنت آواتساتسین که الهه مادر نامیده می شود، را در این مکان بنا کردند. این کلیسا یکی از مهم ترین بناهای آن دوران به شمار می آید. جالب است بدانید، این کلیسا همانند سازه های مذهبی گرجستانی است و دارای ویژگی های مهمی از این سازه ها است.

معماری کلیسای ساناهین

نمای صلیب که یکی از ویژگی های مهم در این سازه باستانی و صومعه ساناهین به شمار می آید، دارای گنبد بزرگی می باشد. این صلیب بر روی طاق بلندی استوار شده است. یکی از بخش های مهم این سازه کلیسای اصلی آن به شمار می آید. قلمرو این صومعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این بنا هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیار زیادی می باشد.

بخش های مختلف صومعه:

این صومعه دارای بخش های باستانی و تاریخی مختلفی می باشد. همانطور که اشاره شد، این بنا دارای یک صومعه اصلی است. همچنین از دیگر بخش های این بنای باستانی می توان به آمناپرکیچ، مهبد سنت گرگوری، آکادمی گرگوری مگیستروس، اتاق کتابت، دیگر کلیساها و … اشاره کرد. مقبره شاهزادگان زاخارید و آرگوتین از مجموعه های باستانی دیگری به شمار می آید که در تحت حمایت یونسکو است.

کلیسای تاریخی ساناهین

هر ساله تورهای گردشگری زیادی به این مناطق برگزار می شوند و از جاذبه های زیبای این کلیسا و دیگر بناهای باستانی آن دیدن می کنند. همانطور که می دانید، کشور ارمنستان یکی از کشورهای تاریخی و پر جاذبه است. در این منطقه می توانید از نزدیک با پیشینه تاریخی این بنا آشنا شوید.

معماری صومعه:

وجود نکات برجسته ای در معماری این بنا و صومعه ساناهین موجب شده تا به یکی از جاذبه های گردشگری در ارمنستان تبدیل شود. این صومعه دارای قدمتی بسیار طولانی است و متعلق به قرن ۱۰ می باشد. نزدیک بودن این صومعه به یکی از روستاهای این منطقه موجب شده تا علاوه بر جذابیت های تاریخی دارای دیدنی های طبیعی نیز برای گردشگران باشد.

معماری ساناهین

یکی از بخش های ارزشمند در این بنا طاق های آن است. طاق بزرگ و سرپوشیده ای که در این بنا می بینید، بسیار حیرت انگیز و شگفت آور می باشد. این صومعه دارای سنگ های صلیبی و سنگ های چلیپا است. امروزه نیز بیش از ۸۰ نوع از این صلیب ها وجود دارند. در این بنا جزئیات زیادی دیده می شود که با کمی دقت می توانید به آن پی ببرید. نقش و نگارهایی که بر روی بدنه این بنا می بینید، از مهم ترین ویژگی های آن محسوب می شود.

یکی از نقش ها و نگارهایی که بر روی سنگ های چلیپا می بینید، نقشی از دانه های در حال رشد می باشند. این دانه ها نماد زندگی هستند. این صومعه از بناهای تاریخی است که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده و از جاذبه های تاریخی مهم ارمنستان محسوب می شود.

نمای درونی ساناهین

کلیسای سنت باسیل روسیه و کلیسای سامبا در تفلیس گرجستان از دیگر صومعه های باستانی و تاریخی مهم دنیا هستند. هر یک از این کلیساها دارای ویژگی های برجسته ای در معماری خود می باشند. این کلیساها در حال حاضر جذابیت های تاریخی زیادی برای گردشگران دارند و در تورهای مسافرتی به این مناطق به گردشگران نیز معرفی می شوند. این کلیساها در رده صومعه ساناهین نیز قرار دارد.

دیدنی های ارمنستان:

همانطور که می دانید کشور ارمنستان دارای جاذبه های بسیار زیادی است. از مهم ترین مکان های دیدنی در این کشور می توان به موزه تاریخ ارمنستان، میدان جمهوری ایروان، گورستان یرابلو، مجسمه مادر ارمنستان و … اشاره نمود. هر یک از این جاذبه ها برای گردشگران می تواند مورد توجه باشد.

آشنایی با کلیسا ساناهین

برای سفر به کشور ارمنستان می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید. اگر قصد دارید سفری راحت و دلنشین داشته باشید، باید با استفاده از تورها به این مناطق سفر کنید، در این صورت می توانید هزینه های سفر خودتان را کاهش دهید، از سویی می توانید با بیشتر جاذبه های این کشور نیز آشنا شوید. برای انتخاب یک تور مسافرتی مناسب می توانید به دفاتر هواپیمایی نیز مراجعه کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga