ترفندهای جالب پوست کندن تخم مرغ

اگر به تخم مرغ آب پز بسیار علاقمند هستید و مایلید خیلی راحت و ساده پوست آن را بگیرید. با این مطلب همراه ما باشید تا هم با ترفندهای جالب پوست کندن تخم مرغ آشنا شوید و هم بهترین روش پخت آن را فرا بگیرید.

        

آشنایی با ترفندهای جالب پوست کندن تخم مرغ

هر یک از افراد برای انجام برخی کارها در آشپزی مانند خرد کردن پیاز، پوست کند سیر و … همواره دوست دارند به بهترین و سریع ترین راه ممکن عمل کنند. اما انجام این امور در مواقعی چنان دشوار می شود که حتی از مصرف آن صرف نظر می کنند. به طوری که برای برخی افراد پوست کندن تخم مرغ آب پز یکی از سخت ترین کارها است.

این افراد عنوان می کنند که هنگام جدا کردن پوست تخم مرغ آن را به صدها قسمت تکه کرده یا پوست هنوز روی برخی قسمت های تخم مرغ باقی مانده و آن ها را کلافه می کند از این رو به حدی از انجام این کار فراری هستند که حتی از خوردن آن صرف نظر می کنند.

قابل ذکر است تخم مرغ آب پز علاوه بر حضور در وعده صبحانه یا شام می تواند در برخی خوراک ها، سالادها و ساندویچ ها هم استفاده شود. اکثر بدنسازان هم در رژیم غذایی خود باید تخم مرغ آب پز را که حاوی پروتیئن است جای دهند. یکی از چالش ها درباره تخم مرغ آب پز جدا کردن پوست آن است.

در آشپزخانه ها یا رستوران ها که گاهی اوقات نیاز است تا تعداد زیادی تخم مرغ پوست گرفته شود باید چطور عمل کرد تا با آسان ترین و سریع ترین راه این کار را انجام داد. شاید این موضوع به ظاهر خنده دار باشد و فکر کنید کار ساده است ولی همان طور که اشاره شد ممکن است برخی مواقع پوست به همراه خود تخم مرغ کنده شده یا در اثر فشار تخم مرغ له شود.

ولی باید اشاره کرد ترفندهای جالبی هم وجود دارد تا به آسانی و خیلی سریع پوست کندن تخم مرغ آب پز را اجرا کنید. به این ترتیب با ادامه این مطلب همراه باشید تا هم این ترفندها را یاد بگیرید و هم بهترین روش پخت تخم مرغ آب پز را بیاموزید.

بهترین روش پخت تخم مرغ آب پز

با توجه به این که تخم مرغ فواید فراوانی دارد یکی از گزینه های محبوب مصرفی بیشتر افراد در تمام سنین می باشد. همه افراد دوست دارند که به شیوه خاصی تخم مرغ خود را مصرف کنند. یک شیوه بسیار رایج و محبوب تخم مرغ آب پز یا تخم مرغ پخته می باشد. ولی نحوه درست کردن این تخم مرغ هم شیوه های مختلفی دارد. برخی ترجیح می دهند زرده تخم مرغ حالت روشن تری داشته و شل یا ژله مانند باشد تا به راحتی روی نان تست قرار دهند.

برخی هم ترجیح می دهند تخم مرغ را پخته و سفت استفاده کنند. به طوری که زرده آن هم سفت باشد. در ادامه بهترین روش پخت تخم مرغ را ذکر خواهیم کرد.

۱. در آب جوش مخصوص پختن تخم مرغ ها کمی نمک اضافه کنید. دقت کنید پوست تخم مرغ های تازه اگر سفت باشد به راحتی می تواند جدا شود ولی در مواقعی پوست تخم مرغ به شدت به سفیده چسبیده و جدا نمی شود. در نتیجه به سفیده تخم مرغ آسیب وارد می شود.

بنابراین یک هفته پیش از جوشاندن و پختن تخم مرغ ها آن ها درون یخچال قرار بدهید که این کار موجب می شود تخم مرغ تازگی اش را حفظ کرده و پوست آن به راحتی کنده شود.

البته روش دیگری برای پوست گیری راحت تخم مرغ پخته نیز وجود دارد و برای این کار کافی است یک سوم یا یک دوم فنجان نمک را به همراه ۶-۸ فنجان آب مخلوط کرده و تخم مرغ ها را در این ترکیب آب پز کنید.

۲. انداختن تخم مرغ در آب جوش هم می تواند روشی برای تعیین میزان پخت تخم مرغ باشد و ضمنا سبب می شود پوست آن نیز به راحتی جدا شود. پس صبر کنید تا آب جوش آمده و به آرامی تخم مرغ را درون آب قرار دهید. باید حداقل ۲.۵ سانتی متر آب روی سطح تخم مرغ را بپوشاند.

در صورتی که می خواهید زرده تخم مرغ نرم باشد، پس از این که زمان مورد نیاز را درون آب جوش را طی کرد، تخم مرغ ها را خارج کرده و سریعا زیر آب سرد بگیرید. به طوری که به راحتی بتوان آن ها را لمس نمود و دست شما نسوزد.

سه ترفند پوست کندن تخم مرغ

باید اشاره کرد که تخم مرغ های مختلف با یکدیگر کمی تفاوت دارند؛ از این رو ممکن است برخی روش ها برای پخت مانند نمک، سرکه یا نوشابه هنگام پخت برای همه کاربردی نباشد. از آنجا که در جدا سازی پوست تخم مرغ آب پز، ترک نخوردن، چسبیدن پوست به تخم مرغ و یا کنده شدن پوسته و تکه هایی از سفیده موضوع ناخوشایندی است در ادامه با سه ترفند سریع و راحت جدا کردن پوست تخم مرغ آشنا خواهید شد.

بهتر است پیش از پخت تخم مرغ، یک قابلمه و سبد فلزی دم دست داشته باشید. تخم مرغ ها را در آبکش یا سبد فلزی قرار داده و بعد آن ها را درون قابلمه گذاشته و آب اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید آب بجوشد بعد با احتیاط سبد تخم مرغ را خارج کرده و سریعا به ظرفی پر از آب سرد منتقل کنید.

در حقیقت با این کار، انتقال حرارت و فرایند پخت را متوقف می کنید. در ادامه با یکی از روش های زیر پوست تخم مرغ را به راحتی و سریع جدا کنید.

استفاده از شیشه مربا

یک شیشه مربای کوچک را برداشته و در آب مقداری آب بریزید. سپس تخم مرغ را درون آن قرار داده و بعد از بستن درب شیشه، آن را تکان دهید. مشاهده می کنید که پوست تخم مرغ به سادگی جدا می شود.

استفاده از دست

در این روش ابتدا تخم مرغ را روی یک سطح سفت و سخت با دست به عقب و جلو حرکت بدهید. در ادامه مشاهده می کنید که کل پوست تخم مرغ شروع به ترک خوردن نموده بعد به راحتی می توان پوست آن را با دست جدا کرد. برخی ترجیح می دهند این کار را زیر شیر آب سرد اجرا کنند ولی اگر تخم مرغ ؛ خوب پخته باشد به این کار نیاز نیست.

استفاده از قاشق

ابتدا تخم مرغ را روی تخته برش قرار داده بعد با استفاده از قاشق به آن ضربه زده تا کمی پوست آن شکسته؛ سپس قاشق را بین پوست و سفیده قرار دهید و به آرامی چرخانده تا پوسته جدا گردد.

نکته:

در صورتی که بخواهید تخم مرغ آب پز، زرده نرم و سفیده سفتی داشته باشد و زرده حالت ژله مانند یا شلی داشته باشد؛ بهتر است تخم مرغ حدود ۶ دقیقه در آب پخته شود.

امیدواریم که با استفاده از ترفندهای ارائه شده ، شما نیز بتوانید به راحتی و خیلی سریع پوست تخم مرغ آب پز را جدا کرده و از خوردن آن لذت ببرید. و از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با خواص زرده تخم مرغ ، طرز تهیه تخم مرغ کاسه ای صبحانه ای و طرز تهیه املت روسی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga