نحوه کار آسیاب چگونه است؟

آسیاب دستگاهی می باشد که برای خرد کردن مواد مورد استفاده قرار می گیرد و از زمان های قدیم مورد استفاده بسیاری از مردم بوده است. یادتان باشد که این دستگاه فقط برای مواد جامد مورد استفاده است.در ادامه شما را با نحوه کار آسیاب آشنا می کنیم.

نحوه کار آسیاب

نحوه کار آسیاب

آسیاب ها دارای انواع مختلفی هستند و نحوه کارکرد هر کدام از آن ها بسیار متفاوت است. انواع آسیاب ها شامل آسیاب آبی، آسیاب بادی و آسیاب آرد سازی می باشد و در ادامه نحوه عملکرد هر کدام از آن ها را برایتان بررسی می کنیم.

نحوه عملکرد آسیاب آبی

همانطور که از نام این دستگاه پیداست برای تکمیل عملکرد خود از نیروی شدید آب کمک می گیرد. در واقع این نوع آسیاب ها در ایران رواج بسیار زیادی داشته است و در گذشته تقریبا تمام شهر های ایران از این آسیاب ها استفاده می کردند. البته امروزه تعداد بسیار کمی از این آسیاب ها مورد استفاده مردم هستند. از آسیاب های مهمی که با آب کار می کنند و هنوز هم در ایران یافت می شوند می توان به آسیاب ماهک در شهر بجنورد، آسیاب یزد و آسیاب اشکذر اشاره کرد.

عملکرد این نوع آسیاب ها بسیار جالب است و ابتدا آب وارد یک حوض کوچک شده و مواد زائد آن با روش های مختلفی جدا سازی می شود. بعد از این که این مواد از آب جدا شدند آب وارد یک تنوره عمودی شکل می شود. این فشار آنقدر زیاد می باشد که می تواند منجر به چرخش آسیاب شود.

آسیاب بادی

آسیاب بادی

این نوع آسیاب ها همانطور که از نامش پیدا است با انرژی باد کار می‌کنند و می توان گفت از بهترین دستگاه هایی می باشد که بشر آن را ساخته است زیرا انرژی باد تجدید پذیر است و نیازی به استفاده از سوخت بسیار زیادی برای این آسیاب نخواهید داشت و هیچ وقت با بحران آن رو به رو نخواهید شد.

در گذشته های نه چندان دور از این آسیاب ها برای خرد کردن غلات استفاده می کردند و در برخی از مناطق ایران این آسیاب ها کاربرد بسیار خوبی داشت زیرا هوای برخی از استان ها برای کار این دستگاه مناسب می باشد.

از مهم ترین مناطقی که از این دستگاه می توانستند به راحتی استفاده کنند می توان به سیستان اشاره کرد. علاوه بر ایران در اروپا نیز از این دستگاه استفاده می شد و کاربرد بسیار زیادی داشت. هنوز هم در برخی از شهر های ایران این آسیاب ها مورد استفاده هستند که می توان به آسیاب بادی شهر نشتیان خواب در استان خراسان اشاره کرد.

کابرد آسیاب های بادی

در این مطلب شما را با انواع آسیاب ها آشنا کردیم و نحوه کارکرد هر کدام از آن ها را برایتان توضیح دادیم. در ادامه می توانید مطالب مرتبط با دانستنی های علمی مانند نحوه عملکرد توربین های بادی و توربین های گازی را با کلیک بر روی لینک داده شده مشاهده کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga