روش کاشت شاهدانه و طریقه رشد و پرورش این گیاه

کاشت شاهدانه در آسیای مرکزی صورت می گیرد و بیشتر کاربرد آن در صنعت الیاف است و از این گیاه برای تهیه بادبان کشتی، نخ قند، طناب، کمربند، تور ماهی گیری، کاغذسازی استفاده می گردد. از دانه های این گیاه روغنی تهیه می شود که در صنعت دارو کاربرد دارد. از نظر گیاه شناسی شاهدانه گیاهی است دارای برگ های قطره ای شکل و دانه های ریز و روغنی که خواص آرامبخشی دارند.

روش کاشت شاهدانه

شاهدانه گیاهی یک ساله است شاخ های نازک و برگ های نوک تیز و پنجه ای شکل دارد ساقه ی شاهدانه محل شکل گیری الیاف است هرچه این گیاه بزرگ تر می شود میزان این الیاف ها بیشتر می شود و به شکل رشته ای دیده می شوند.

کاشت شاهدانه

نحوه ی پیدا کردن پایه های مذکر و مؤنث در شاهدانه:

برای کاشت ای گیاه باید پایه های مذکر و مؤنث را در این گیاه بشناسید. بوته هایی که مذکر هستند شکل بلندتری نسبت به بوته های مؤنث دارند. گیاهان مؤنث تنومندتر هستند و برگ های زیادی دارند که دارای گل می باشند گل های گیاه نر در یک محل تجمع دارند و به صورت آویزان هستند هر کدام از گل ها دارای ۵ پرچم می باشند.

این گیاه با توجه به شرایط جوی به شکل های مختلفی می رویید اما به طور معمول گیاهی است با یک شاخه اصلی و کمتر دارای شاخه های فرعی است. ارتفاع گیاه شاهدانه بنا به رطوبت محل کشت بین ۱-۴متر است.

کاشت این گیاه توسط بذر صورت می گیرد و طی سه دوره زمانی جوانه زدن، روییدن ساقه و برگ ها، گلدهی و میوه دادن کشت می شود.

دانه گیاه شاهدانه

شرایط جغرافیایی و آب و هوای مناسب کاشت:

کاشت شاهدانه در مناطق سردسیری امکان پذیر نمی باشد به این علت که گیاه شاهدانه نسبت به سرما بسیار حساس است و در شرایط آب و هوایی سرد جوانه آن را سرما می زند در نتیجه کشت این محصول در شرایط آب و هوایی و مناطق گرم  امکان پذیر است.

خاک مناسب برای کشت محصول:

خاک این محصول باید زهکشی شود و در فصل بهار که محصول کاشته می شود باید خاک را شخم زد و صاف کرد در فصل پاییز هم باید تا ۲۰سانتی متر زمین محصول زیر کشت را شخم زد. این گیاه دارای ریشه های ضعیفی است باید از خاک های غنی شده با ph پایین تر از ۷ استفاده شود . خاک های رسی شنی و لمونی خاک های مناسبی برای کاشت این محصول هستند.

بوته گیاه شاهدانه

میزان کود مورد استفاده:

برای غنی شدن خاک هر هکتار زمین زیر کشت را ۲۰-۶۰ کیلوگرم کود بدهید. کود ادن (کود دامی) به زمین باید در فصل پایی که هنگام شخم زدن زمین است صورت بگیرد. گیاه شاهدانه برای رشد به میزانی فسفر احتیاج دارد برای غنی کردن فسفر خاک از کودهای فسفر۴۰-۶۰ کیلوگرم،آهک۳۰ کیلوگرم، ازت ۶۰-۱۰۰ کیلوگرم، پتاس ۷۵-۱۲۰ کیلوگرم می توانید استفاده کنید.

میزان بذر مورد نیاز برای کاشت:

میزان بذر مورد استفاده بر حسب نوع برداشت محصول متفاوت است اگر می خواهید بذر این گیاه برداشت کنید ۶۰-۷۰ کیلوگرم بذر برای هر هکتار کافی است و اگر هدف شما از کاشت این محصول تولید کردن الیاف است ۱۰۰ کیلوگرم بذر برای هر هکتار مورد نیاز است و عمق مناسب کاشت شاهدانه ۳ سانتی متر است.

خواص دارویی شاهدانه

فاصله مناسب برای کاشت نیز برحسب نوع برداشت محصول متفاوت است. برای برداشت محصول بذر شاهدانه فاصله بین خط های کشت ۶۰سانتی متر و فاصله گیاهان ۱۵ سانتی متر باید باشد. همچنین فاصله مناسب برای کشت الیاف شاهدانه، فاصله بین خط های کشت ۸۰ سانتی متر و فاصله گیاهان ۲۰ سانتی متر می باشد.

پرورش گیاه شاهدانه:

شاهدانه گیاهی است که زود رشد می کند و در ۱۰ روز اول شروع به جوانه زدن می کند و چون دارای ارتفاعی زیاد است در دو هفته اول باید هرس شود. میزان آب مصرفی این محصول ۴۵۰۰ لیتر آب در ۷ مرحله برای هر هکتار زیر کشت است. این محصول در مناطق مرطوب و پر بارش به روش دیمی آبیاری می شود مهم ترین دوره برای آبیاری این محصول مراحل اولیه جوانه زدن این گیاه است.

پرورش گیاه شاهدانه

برداشت محصول:

زمان برداشت با توجه به شرایط شرایط منطقه ای متفاوت است. شاهدانه های نر سه هفته زودتر از شاهدانه ماده می رسند ساقه این محصول را ۳ سانتی متر بالاتر از سطح زمین قطع می کنند.

علاقمندان به پرورش گل و گیاه می توانید جهت آشنایی با کاشت پیچک بوستون و کاشت درخت شاه بلوط می توانید بر روی این مطالب قرار داده شده کلیک نمایید و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga