آشنایی با رشته مکانیک و گرایش های آن

به طور کلی رشته مهندسی مکانیک را می توان رشته پیاده کننده علم فیزیک دانست که امروزه از طریق کنکور ریاضی می توان در آن تحصیل کرد. در این رشته با استفاده از مفاهیم پایه فیزیک و ریاضی می توانید به بررسی حرکت اجسام و نیرو های وارده بر آن بپردازید.

معرفی رشته مکانیک

بهتر است بدانید که در واقع مهندسی مکانیک شاخه ای از مهندسی است که فیزیک مهندسی و ریاضیات را با دانش مواد تلفیق کرده و با آنالیز، طراحی و ساخت سیستم های مکانیکی درگیر خواهد بود. در واقع این رشته را می توان گسترده ترین و قدیمی ترین علومی مهندسی دانست که امروزه به عنوان مادر علوم مهندسی شناخته خواهد شد. همچنین مهندسی مکانیک نیازمند درک مفاهیم مختلفی مانند مکانیک، دینامیک، ترمودینامیک، دانش ماد، آنالیز سازه ها و الکتریسیته ها نیز می باشد.

خصوصیات بارز رشته مکانیک

علاوه بر این ها مهندسین مکانیک ابزار مختلفی از جمله طراحی به کمک رایانه، تولید به کمک رایانه، مدیریت چرخه عمر محصول را برای طراحی تجهیزات صنعتی و ماشین آلات، سیستم های گرمایشی و خنک کننده، ترابری، شناورها، هواپیما، رباتیک و تجهیزات پزشکی به کار خواهند گرفت. مهندسی مکانیک برای اولین مرتبه در طول انقلاب صنعتی در اروپا در قرن ۱۸ میلادی به عنوان یک شاخه مجزا شناخته می شده و توسعه آن در دنیا طی چندین هزار سال طول کشیده است.

همچنین دانش خود مهندسی نیز در قرن ۱۹ میلادی در اثر پیشرفت های فیزیک آغاز شد و این شاخه به صورت پیوسته تکامل پیدا کرد تا پیشرفت های فناوری را مورد استفاده قرار دهد. امروزه نیز مهندسان مکانیک به دنبال گسترش دانش در رشته هایی مانند مواد مرکب، مکاترونیکتو و نانوتکنولوژی خواهند بود.

گرایش های  مهندسی مکانیک

توجه داشته باشید که مهندسی مکانیک دارای سه گرایش طراحی جامدات، حرارت و سیالات، ساخت و تولید در مقطع لیسانس است که در ادامه سعی داریم خصوصیات این سه گرایش را به صورت کامل شرح دهیم:

گرایش های رشته مکانیک

  • گرایش مکانیک در طراحی جامدات:

گرایش مکانیک جامدات در واقع از زیر شاخه های اصلی مهندسی مکانیک محسوب می شود که در این رشته رفتار مواد جامد معمولا تحت اثر بارگذاری های خارجی مورد بررسی می گیرد و همچنین قاب گذاری خارجی که از آن ثابت می شود می تواند نیروی مکانیکی و نیروی حرارتی الکتریکی این ترکیب ها باشد.

البته که رفتار مواد بر اساس میزان بارگذاری متفاوت خواهد بود برای مثال اگر تغییر شکل صورت گیرد و این تغییر شکل پس از اینکه نیروی خارجی برداشته می شود به حالت اولیه خود بازگردد به این نوع تغییر شکل الاستیک خواهند گرفت اما اگر تغییر شکل به حدی باشد که با اضافه نمودن نیروها بیشتر شود اما با برداشتن آن به حالت اولیه خود برنگردد به آن تغییر شکل پلاستیک می گویند و روابط خاصی هم در رفتار های متفاوت خواهد داشت.

بهتر است بدانید که این نوع گرایش در مقاطع بالاتر به عنوان طراحی کاربردی نامیده می شود و هدف آن تربیت آزمایشگاهی افرادی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه ها اجزاء و مکانیزم ماشین آلات مختلف را طراحی کنند. معمولا درس های این رشته شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاهی، پروژه و کارآموزی خواهد بود.

معمولا فارغ التحصیلان این رشته پس از تحصیل می توانند در کارخانه هایی مانند خودروسازی، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی مشغول به کار شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج کشور وجود خواهد داشت.

آشنایی با گرایش طراحی جامدات

  • گرایش مکانیک در حرارت و سیالات:

همچنین رشته حرارت و سیالات نیز مربوط به گرایش های مهندسی مکانیک خواهد بود که به طراحی و محاسبه اجزای سیستم ها برای تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم می پردازد. در واقع این دسته از افراد می توانند در محیط هایی که کارشان با این مواد است مشغول به کار شوند و در نهایت فارغ التحصیلان این دوره نیز می توانند به طراحی محاسبه و سیستم ها در بخش هایی مانند صنعت خودروسازی حرارتی آبی غذایی نقش داشته باشند.

آن دسته از افرادی که در این رشته درس می خوانند می توانند در کارشناسی ارشد و دکترا نیز در داخل و خارج کشور ادامه تحصیل بدهند. البته که باید در درس ریاضی فیزیک بسیار قوی باشند و زبان انگلیسی شان نیز قوی باشد. درس های رشته مکانیک در زمینه حرارت و سیالات است و بر اساس تحصیلات دانشگاهی در زمینه مهندسی نیازمند علاقه مندی افراد خواهد بود به گونه ای که این افراد علاوه بر داشتن علاقه باید درس های اساسی و پایه بخش مکانیک مانند ریاضی و فیزیک و شیمی را نیز تقویت کنند.

گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

  • گرایش مکانیک در ساخت و تولید:

یکی دیگر از زیر شاخه های مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید است که در مقطع کاردانی و کارشناسی در دو گرایش قالب سازی و ماشین ابزار فعالیت خواهد کرد. همچنین در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز به سه گرایش سیستم های تولید صنعتی شکل دهی فلزات و مکاترونیک ها تقسیم خواهد شد.

هدف این علم را می توان تربیت افرادی دانست که می توانند با استفاده از تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات، طرح کارگاه یا کارخانه های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات باشند.

معمولا افرادی که از این دوره فارغ التحصیل می شوند توانایی این را دارند تا در صنعت های مختلف مانند ماشین سازی، ابزار سازی، خودروسازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاهی و یا کارخانه های تولیدی بپردازند و به عبارتی نظارت و بهره برداری طرح ها را عهده دار شوند.

افرادی که قصد دارند در این رشته تحصیل کنند بایستی در دروس مختلفی از جمله ریاضی، مکانیک و فیزیک قوی باشند و دروس پایه شان مانند استاتیک و مقاومت مصالح را مطالعه کنند تا بتوانند درس هایی مانند ارتعاشات دینامیک، دینامیک ماشین و ارتعاشات ماشین را درک کنند.

مقدار درامد در رشته مهندسی مکانیک

توانایی های لازم

بهتر است بدانید که دانشجوی رشته مهندسی مکانیک بایستی ریاضی و فیزیک قوی داشته باشد و در زبان انگلیسی نیز تسلط خوبی داشته باشد. همچنین بایستی قدرت تجسم بالا و ذه خلاقی داشته باشید و با توجه به گرایشی که انتخاب می کنید ویژگی های مختلفی را در پیش بگیرید و روحیه کار در محیط های خاص را دارا باشد زیرا ممکن است با وجود تمام خوبی های این رشته نتوانید با شرایط لازمه آن کنار بیایید.

درآمد و حقوق

به صراحت می توان گفت که حقوق مهندسین مکانیک در بخش های خصوصی بسیار متفاوت است به گونه ای که هر شرکتی با توجه به هدف خود و نوع پروژه ای که تعریف می کند دستمزد متفاوتی برای افراد خود تعیین خواهد کرد که این دستمزد ها اغلب ارتباط مستقیمی با سابقه کار، میزان تحصیلات و مدار توانایی فرد خواهند داشت.

توانایی های لازم در مهندسی مکانیک

با این حال بر اساس آخرین آمار یک مهندس مکانیک که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف شاغل شده بود به طور میانگین بین ۸۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰۰ تومان حقوق می گیرد و چنانچه کارآفرین باشد و کار مستقلی در زمینه تخصصی اش راه اندازی کرده باشد شرایط متفاوت خواهد شد. زیرا آن ها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان درآمد های متفاوتی خواهند داشت.

منبع : آرگا

برچسب :

arga