هلی کوپتر مریخی ناسا پرواز تاریخی خود را با موفقیت انجام داد

مهندسان ناسا دقایقی پیش تأیید کردند که هلی‌کوپتر اینجنیوتی (نبوغ)، نخستین پرواز آزمایشی‌اش روی مریخ را با موفقیت انجام داد. این فضاپیمای کوچک، خود را به‌مدت تقریبا ۴۰ ثانیه تا ارتفاع سه متری از سطح مریخ بالا برد و نخستین پرواز کنترل‌شده روی سیاره‌ای دیگر را رقم زد. این نمایش تاریخی، فرصت اکتشاف فضا را در حالتی جدید فراهم می‌کند و زمینه‌ساز ارسال هواگردهای آتی به نقاط خارج از دسترس مریخ‌نوردهای سنتی خواهد شد.

به‌گزارش ورج، هلی‌کوپتر ۱/۸ کیلوگرمی اینجنیوتی، بدنه‌ی مکعبی کوچکش را در ظهرگاه مریخ (حوالی سه بعدازظهر به وقت ایران) از روی سطح سیاره بلند کرد و پره‌های دوقلو خود را سریع‌تر از ۲۵۰۰ دور در دقیقه چرخاند تا نخستین پروازش را در جو بسیار رقیق مریخ انجام دهد. به‌عنوان مقایسه، هلی‌کوپترهای زمینی برای برخاستن، پره‌های خود را تا تقریبا ۵۰۰ دور در دقیقه به چرخش درمی‌آورند.

هلی‌کوپتر مریخی ناسا در یکم اسفند، چسبیده به زیر شکم مریخ‌نورد پرسویرنس به سیاره‌ی سرخ رسید. مریخ‌نورد یک ماه بعد، اینجنیوتی را روی سطح مریخ مستقر و فرصتی ۳۱ روزه را برای انجام پنج پرواز آزمایشی آغاز کرد. پرواز موفق امروز، زمینه را برای انجام تلاش‌های بلندپروازانه‌تر در طول چند هفته‌ی آتی فراهم کرد.

مهندسان در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا به‌محض تأیید موفقیت پرواز اینجنیوتی، به ابراز شادمانی پرداختند. مایکل استارچ، مهندس مسئول ارتباط مخابراتی در پخش زنده‌ی ناسا گفت «تأیید می‌شود که اینجنیوتی، نخستین پرواز کنترل‌شده یک هواگرد را روی سیاره‌ای دیگر انجام داده است.» میمی آنگ، مدیر پروژه‌ی هلی‌کوپتر، پس از تأیید پرواز موفق به مهندسان ناسا در کنترل مأموریت گفت «اکنون می‌توانیم بگوییم که بشریت، هواگردی را روی سیاره‌ای دیگر به پرواز درآورده است.»

توماس زوربوکن، مدیر واحد مأموریت‌های علمی ناسا پس از تأیید پرواز موفق در توییتر نوشت «این [موفقیت]، امیدی شگفت‌انگیز برای تمام بشریت است. نمی‌توانم بیش از این احساس غرور کنم.» زوبوکن افزود ناسا منطقه‌ی پرواز اینجنیوتی را به‌عنوان ارجاعی به پرواز انقلابی برادران رایت در سال ۱۹۰۳، زمین برادران رایت نامیده است. دلیل دیگر این نام‌گذاری، به‌رسمیت شاختن نوآوری و نبوغی است که پیشبرد اکتشافات را تداوم می‌دهد. هلی‌کوپتر ناسا روی بدنه‌ی خود تکه‌ای کوچک به‌اندازه تمبر از هواپیمای نمادین برادران رایت را حمل می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

  • داستان کاوشگر؛ چگونه نخستین هلی کوپتر فضایی ساخته شد؟
  • داستان کاوشگر؛ چگونه ناسا برای مأموریت مریخی بعدی‌اش خودرویی خودران ساخت؟

تصویری سیاه و سفید از دوربین رو به پایین ناوبری اینجنیوتی، نخستین تاییدیه‌ی تصویری از پرواز هلی‌کوپتر بود. این عکس، سایه‌ی اینجنیوتی را از ارتفاع تقریبا سه متری از سطح مریخ نشان می‌دهد. دقایقی پس از تأیید پرواز، مجموعه‌ای از تصاویر پشت سرهم ثبت‌شده توسط پرسویرنس نیز به دست تیم مأموریت رسید. به‌گفته‌ی دانشمندان، تصاویر باکیفیت‌تر بیشتر تا روزهای آتی به زمین خواهد رسید.

پرواز امروز از ۱۱ آوریل چندین بار به تعویق افتاد. علت یکی از تاخیرها در هفته‌ی گذشته این بود که هلی‌کوپتر درجریان آزمایش‌های پیش از پرواز دچار نقص فنی شد و از این‌رو مهندسان ناسا ناگزیر شدند تا کل نرم‌افزار پرواز اینجنیوتی را دوباره بارگذاری کنند. هلی‌کوپتر، منطقه‌ی پروازی مشابه با پیست مسابقه در دهانه‌ی یزرو مریخ دارد. این دهانه، بستر دریاچه‌ی خشک‌شده‌ای است که پرسویرنس آن را به‌منظور یافتن نشانه از حیات میکروبی پیشین مریخ کاوش خواهد کرد.

مأموریت اصلی ایجنیوتی، نمایش پرواز است و هلی‌کوپتر هیچ قصدی برای کاوش مریخ یا انجام آزمایش‌های علمی ندارد. این وظایف بردوش پرسویرنس است. مأموریت اصلی کاوشگر رباتیک ناسا شامل جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ است که مریخ‌نوردی دیگر آن‌ها را تا سال ۲۰۳۱ به زمین خواهد آورد. مهندسان، انبوه داده‌های پرواز نخست اینجنیوتی را تجزیه‌وتحلیل خواهند کرد تا شاخص‌های چهار پرواز بعدی در هفته‌های پیش‌رو را تعیین کنند. به‌گفته‌ی ناسا، پرواز دوم قرار است ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت) انجام شود. در پروازهای آتی، اینجنیوتی به ارتفاعات بالاتر صعود و در امتداد منطقه‌ی پرواز حرکت خواهد کرد.


روش جدید پژوهشگران برای شکار فرازمینی‌ها
روسیه امسال با مأموریت لونا ۲۵ به ماه بازخواهد گشت
مأموریت‌های انتخابی ناسا برای اکتشافات فضایی آینده
اسپیس ایکس پیروز مناقصه ناسا؛ فضاپیمای استارشیپ فضانوردان را به ماه بازخواهد گرداند
شرکت ژاپنی آی‌اسپیس، ماه‌نورد اماراتی راشد را در سال ۲۰۲۲ به سطح قمری خواهد برد

منبع theverge

  • ناسا
  • نجوم و فضا



zoomit