لحظه به لحظه با ایرانی ها در روز پایانی المپیک

به گزارش “ورزش سه”، در شرایطی که کاروان ایران در تمامی رشته ها به کار خود پایان داده بود و تا قبل از امروز 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز کسب کرده بود، در روز پایانی دو کاراته کای ایرانی به مصاف رقبای خود در المپیک توکیو رفتند.


حمیده عباسعلی در وزن مثبت 61 کیلوگرم بانوان با کاراته کاهایی از کشورهای چین، مصر، الجزایر و سوئیس همگروه بود. او بعد از ثبت دو برد و دو باخت در این 4 مبارزه در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و نتوانست به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند. مصدومیت عباسعلی در جریان آخرین مبارزه اش با حریف چینی حذف او را تلخ تر هم کرد. عباسعلی بعد از حذف از مسابقات، به خاطر شدت مصدومیت راهی بیمارستان شد.


اما سجاد گنج زاده در وزن مثبت 75 کیلوگرم رقبایی از کشورهایی کانادا، آمریکا، کرواسی و عربستان پیش رو داشت و بعد از 4 مبارزه سخت توانست مجوز صعود به عنوان صدرنشین را کسب کند. گنج زاده که سه پیروزی و یک تساوی کسب کرد، در نیمه نهایی برابر رقیب ترکیه ای قرار گرفت و توانست او را هم در یک دیدار نفسگیر از پیش رو بردارد و به فینال برسد. مسابقه سجاد در فینال به شکل عجیبی پیش رفت و در شرایطی که او 4 بر یک از حریف عقب بود، با ضربه سهمگین کاراته کای عربستانی نقش بر زمین شد. بعد از دقایقی و در شرایطی که گنج زاده با برانکارد از تاتامی بیرون رفت، داوران به خاطر سنگین بودن ضربه حمدی، او را از تاتامی اخراج و گنج زاده را برنده اعلام کردند.


این اولین حضور کاراته در المپیک بود که با کسب یک مدال طلای تاریخی همراه شد.


کاروان ایران هم پایان خوشی را برای خود رقم زد و توانست سومین طلای خود را در آخرین روز المپیک کسب کند.

 

در ادامه نتایج لحظه به لحظه دو کاراته کای ایرانی در روز پایانی المپیک توکیو را می خوانید:

 

 

20:40- علی الزهرانی سرمربی تیم ملی کاراته عربستان به رای داوران در مسابقه با سجاد گنج زاده اعتراض شدیدی داشت. او گفت : داوری قهرمان ما را به خاطر خشونت در بازی بازنده اعلام کرد این درحالی بود که به کم کاری و اشتباه مبارز ایرانی که سرش را پایین آورد توجه نکرد. این یک تصمیم ظالمانه بود. باید مبارز ایرانی اخراج و بازنده اعلام می شد.

 


 

20:35- علیرضا رضایی مربی سابق تیم ملی کشتی ایران : یزدانی نسبت به دو دفعه قبل بهترین کشتی و تاکتیکی‌ترین مبارزه را داشت اما اشتباه و غفلت باعث شده تا نتیجه را واگذار کند. اگر در کشتی حسن یزدانی آن صحنه نادر به وجود نمی آمد او طلا می گرفت.

 


 

 

20:35-معاینات اولیه نشان داد که ACL عباسعلی مشکوک به پارگی است. پای چپ او که پیش‌تر جراحی شده بود، دوباره آسیب دیده و از سوی دیگر غضروف پای این ورزشکار نیز آسیب دیدگی شدیدی پیدا کرده است. عباسعلی هم اکنون با عصا راه می‌رود و به محض بازگشت به تهران معاینات تکمیلی انجام خواهد شد.(به نقل از رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی)

 


 

20:30- شایستگان ورزش کشور در این المپیک ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز کسب کردند که دومین نتیجه کیفی حضور ما در تمامی ادوار بازی‌های المپیک محسوب می‌شود.(بخشی از بیانیه مشترک وزرات ورزش و کمیته ملی المپیک در دفاع از عملکرد خود)

 


 

 

20:21-محمدعلی و محمدرضا گرایی دارنده نشان طلا کشتی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشتند با استقبال پرشکوه مردم و مسئولان وارد شیراز شدند.


در مراسمی که به همین منظور امروز در فرودگاه دستغیب شیراز برگزار شد با اهدا حلقه های گل و نواختن سرود مقدس جمهوری اسلامی  از این ۲ برادر تقدیر به عمل آمد و سپس در میان جمعیت استقبال کننده وارد شیراز شدند. در جلو سالن فرودگا جمعیت زیادی حضور داشتند که صدای ساز نقاره ، موسیقی محلی شیرازی جلوه خاصی به این استقبال  با شکوه داده بود و شرکت کنندگان به جشن و پایکوبی پرداختند.مردم سوار بر خودروها با زدن بوق های  ممتد این دو برادر کشتی گیر را از فرودگاه تا حرم مطهر حضرت شاه چراغ (ع) و سپس تا منزل همراهی  کردند، استقبال به حدی بود که در مسیر فرودگاه تا حرم شاه چراغ (ع) ترافیک سنگینی در بلوار مدرس ایجاد شده بود.(ایرنا)

 


 

20:20-ورزش مازندران بیشترین سهم در مدال‌آوری تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک را دارد. به طوری که تا کنون هفت مدال طلای المپیک توسط ورزشکاران این استان برای ایران در رقابت‌های المپیک کسب شده که حدود یک سوم مدال‌های طلای ایران در تاریخ رقابت‌های المپیک است. از این هفت مدال طلا نیز ۵ مدال توسط کشتی‌گیران یعنی امامعلی حببی، عبدالله موحد، کمیل قاسمی، قاسم رضایی و حسن یزدانی کسب شده است.

 


 

 

 

19:07-سجاد گنج‌زاده از حریف عربستانی خود عذرخواهی کرده است.

 


 

 

18:50: سجاد گنج زاده پس از مساعد شدن حالش موفق به حضور در مراسم توزیع مدال شده و طلای ارزشمند خود را دریافت کرد. او در این مراسم در حرکتی جوانمردانه به دلجویی از حریف عربستانی اش پرداخت که با یک خطای شدید در فینال دیسکالیفه و مغلوب او شد.

 


 

 

18:46: فریال عبدالعزیز از مصر با وجود شکست در مرحله گروهی مقابل حمیده عباسعلی موفق به حضور در مرحله حذفی شده و در نهایت نیز طلا را مال خود کرد؛ مدالی که مصر از سال 2004 تا کنون موفق به کسب آن نشده بود.

 


 

 

 

18:15: اگرچه با طلای گنج زاده کاروان ایران پایان نسبتا خوشی داشت اما افسوس ها به جای خود باقیست. ایران در صورت مدیریت فنی بهتر و استفاده حداکثری از نیروهای نخبه ورزشی می توانست مدال های بیشتری را به خود اختصاص بدهد. ناکامی در رشته هایی مثل کشتی آزاد، تکواندو و وزنه برداری باعث شد که کاروان ایران کمتر از انتظار ظاهر شود. اگرچه طلای فروغی و گرایی در هیچ کدام از نظرسنجی ها اولیه نبود و انتظار نمی رفت که آنها با خوش رنگ ترین مدال به ایران برگردند.

 


 

 

18:12: نکته جالب این که پایان مسابقات المپیک مصادف با اعلام نام وزیر جدید ورزش در کابینه رئیس جمهوری جدید ایران حجت الاسلام رئیسی است. بنابر گمانه زنی ها کیومرث هاشمی فرد منتخب رئیسی برای اداره ورزش ایران خواهد بود تا جای سلطانی فر را بگیرد.

 


 

18:09: چهار ساعت تا پایان رقابت های المپیک توکیو، هیچ ورزشکار ایرانی دیگری برای رقابت پای به هیچ میدان دیگری نخواهد گذاشت و ایرانی های باقی مانده در توکیو خود را آرام آرام برای پرواز برگشت آماده خواهند کرد. تیم های خبری البته برای پوشش رقابت های باقیمانده به محل مسابقات اعزام خواهند شد و ورزشکاران باقیمانده در دهکده نیز احتمالا یکی دو روزی را به استراحت و خرید خواهند گذراند و سپس در اسرع وقت به ایران بازخواهند گشت.

 


 

 

18:05: در روزی که کاراته کام ما را شیرین کرد نباید فراموش کنیم که حمیده عباسعی ورزشکار زن ایرانی با چه رشادتی خود را تا آخرین ثانیه های نبرد روی تاتامی حفظ کرد. عباسعلی اگر مصدوم نمی شد می توانست یک مدال خوشرنگ برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد. این تصویر فرشاد عباسی از او در لحظاتی است که درد زیاد جسم او را آزار می دهد.

 


 

 

18:02: انتخاب گنج زاده به عنوان برنده دیدار فینال وزن مثبت 75 کیلوگرم کاراته المپیک به معنای ناکامی عربستان در کسب اولین مدال طلای خود در تاریخ المپیک بود. این کشور یک نقره و دو برنز در تاریخ بازی ها کسب کرده بود و با آمادگی طارق امید زیادی به کسب اولین طلای تاریخ خود داشت که این اتفاق با ضربه خطای او رخ نداد.

 


 

 

18:00: تصویری از گنج زاده در کنار همسرش که چند ماه پیش تولد خود را با او در فصل زمستان جشن گرفته بود. کسب این طلا را به خانواده او تبریک می گوییم که نقش زیادی در موفقیت او داشته اند. سجاد گنج زاده در مصاحبه بعد از کسب مدال طلا این افتخار را به مردم خوزستان تقدیم کرد تا بیشتر در قلب هواداران ورزش جای بگیرد.

 


 

 

17:20: این تصویر شاید یکی از عجیب ترین فینال های تاریخ المپیک در تمامی رشته ها را نشان می دهد که البته پایان خوشی برای ایران داشت. پزشکان پرتعداد در حال انتقال گنج زاده به بیرون از تاتامی هستند و رقیب عربستانی هم ناراحت از این اتفاق و از دست رفتن طلا، افسوس اتفاقات رخ داده را می خورد.

 


 

 

17:19: سجاد گنج زاده به هوش آمده و با تلاش پزشکان می تواند روی سکوی قهرمانی حاضر شود.

 


 


17:17: سجاد گنج زاده نخستین مدال تاریخ کاراته ایران در المپیک را کسب کرد. او که با شایستگی تا دیدار فینال پیش آمده بود، روی ضربه غیرمجاز حریف عربستانی بیهوش شد و داوران پس از مشورت، طارق حامدی را دیسکالیفه کردند و مدال طلا به گنج زاده رسید تا بدین ترتیب نام او در کاراته ایران ماندگار شود.

 


 

 


17:16- کاروان ایران یکی از طلاهای عجیب خود را کسب کرد. سجاد گنج زاده در فینال مسابقه +75 کیلوگرم کاراته المپیک، به مصاف طارق حامدی از عربستان رفت و در حالی که پس از یک دقیقه با نتیجه ۴ بر یک عقب بود با ضربه محکم پای چپ حریف عربستانی بر روی صورتش به روی تاتامی افتاد و در حالت بیهوشی قرار گرفت. گنج‌زاده سپس با برانکارد از تاتامی خارج شد. پس از این اتفاق ۵ داور میدان وارد شور شدند و در نهایت کاراته‌کای عربستانی را به دلیل وارد ضربه محکم به گنج‌زاده دیسکالیفه اعلام کردند تا مدال طلا از آن سجاد گنج‌زاده شود.

 


 

 

16:32: سجاد گنج زاده برای رسیدن به فینال وزن مثبت 75 کیلوی المپیک توکیو به مصاف اوگار آکتاش از ترکیه رفت.در این مبارزه جذاب اولین امتیاز توسط داوران به کاراته کای ترکیه ای رسید، اما وقتی شهرام هروی، سرمربی تیم ملی ایران درخواست ویدیوچک کرد، داوران به گنج زاده هم امتیاز دادند. در ادامه گنج زاده توانست یک امتیاز دیگر را با رای داوران به امتیاز یوکو کسب کند. در لحظات پایانی مبارزه و در شرایطی که سجاد گنج زاده سه اخطار از داوران دریافت کرده بود و با دریافت یک اخطار دیگر بازنده لقب می گرفت، امتیاز تساوی به حساب رقیب ترکیه ای واریز شد. اما گنج زاده با تجربه بالای خود توانست مبارزه را کنترل کند و با وجود تساوی دو بر دو به خاطر امتیاز سنشو برنده لقب بگیرد و به فینال راه پیدا کند.

 


 

 

15:53: این جدول نشان می دهد سجاد گنج زاده از گروه دوم و آراگای ژاپنی از گروه اول با اقتدار و به عنوان صدرنشین به دور نیمه نهایی صعود کرده اند؛ دو کاراته کایی که پیش بینی می شود فینال را هم برگزار کنند.

 


 

 

15:43: سجاد گنج زاده با صعود به نیمه نهایی مدال برنز خود را قطعی کرد و یک اتفاق تاریخی را در ورزش ایران با اضافه کردن کاراته به جمع رشته های مدال آور رقم زد. حالا او برای رسیدن به فینال و کسب مدال طلا تلاش خواهد کرد. حریف سجاد در این مرحله آکتاش اوگور از ترکیه است که در گروه مقابل بعد از کاراته کای قدرتمند ژاپنی دوم شده است.

 


 

 

15:32: سجاد گنج زاده در آخرین مبارزه خود در مرحله گروهی مقابل دانیل گایسینسکی از کانادا قرار گرفت. با اینکه گنج زاده با یک تساوی هم می توانست به عنوان صدرنشین صعود کند، اما او در فاصله یک دقیقه مانده به پایان با هوشمندی شهرام هروی، سرمربی تیم ملی و درخواست ویدیوچک دو امتیاز از وازاری گرفت و از حریف پیش افتاد. گنج زاده با این برد به عنوان صدرنشین و با سه برد و یک تساوی به دور نیمه نهایی صعود کرد.

 


 

15:01: به نظر می رسد صعود سجاد گنج زاده به نیمه نهایی قطعی شده و این کاراته کای ایرانی می تواند حداقل با مدال برنز المپیک توکیو را ترک کند. مبارزه بعدی گنج زاده با حریف کانادایی هم از حساسیت زیادی برخوردار است و در صورتی که کاراته کای ایرانی بتواند در این مبارزه هم پیروز شود، به عنوان صدرنشین راهی نیمه نهایی خواهد شد.

 


 

 

14:55: در سومین مبارزه سجاد گنج زاده برابر بریان ایر از آمریکا روی تاتامی رفت. این مبارزه که با فاصله کمی نسبت به مسابقه قبلی سجاد برگزار می شد، باعث نشد تا او با انرژی کمی مقابل رقیب آمریکایی اش قرار بگیرد. گنج زاده که از همان ابتدا برتری خود را به حریف دیکته کرد، بعد از کسب یک امتیاز یوکو، توانست تعادل کاراته کای آمریکایی را برهم بزند و با یک ضربه، سه امتیاز کسب کند. در ادامه نیز دو امتیاز دیگر به گنج زاده تعلق گرفت و کاراته کای ایرانی با اقتدار و نتیجه 6 بر صفر از سد حریف خود گذشت تا صعودش تا حد زیادی قطعی شود.

 


 

14:39: سجاد گنج زاده در مبارزه دوم خود به مصاف طارق حمدی از عربستان رفت. این نبرد آسیایی که از حساسیت بالایی هم برخوردار بود، بدون اینکه ریسکی از سوی دو کاراته کا شاهد باشیم، به پایان رسید. در واقع در طول سه دقیقه مبارزه هیچ کدام از دو طرف نتوانستند امتیازی از داوران کسب کنند و فقط داوران اخطارهایی را دادند که آن هم تاثیری در نتیجه مسابقه نداشت. در نهایت بازی با تساوی به پایان رسید تا فعلا سجاد گنج زاده بدون باخت به کار خود ادامه دهد.

 


 

14:09: سجاد گنج زاده آخرین ورزشکار ایرانی است که در توکیو با رقبای خود مبارزه می کند. او که دارای رنکینگ خوبی در جهان است و بارها برترین های دنیا را شکست داده، امیدوار است پایان خوشی را برای کاروان ایران رقم بزند. سجاد تا دقایقی دیگر در رقابت دوم به مصاف طارق حمدی از عربستان می‌رود و با پیروزی خود می تواند صعودش را تا حد زیادی قطعی کند.

 


 

13:54: سجاد گنج زاده در اولین مبارزه خود در وزن مثبت 75 کیلوگرم مردان مقابل ایوان‌کوویچ از کرواسی قرار گرفت. این مبارزه که ریسک پایین هر دو کاراته کا دنبال می شد، تا یک دقیقه پایانی امتیازی برای هر دو نفر در پی نداشت. داوران در یک صحنه به گنج زاده و حریف کروات یک امتیاز دادند، اما در ادامه این کاراته کای ایرانی بود که توانست دو بار از حریفش امتیاز بگیرد. در نهایت مبارزه نخست با حساب 3 بر یک به سود گنج زاده به پایان رسید و او گام اول را محکم برداشت.

 


 

13:20: با حذف حمیده عباسعلی از مسابقات کاراته المپیک توکیو، تمامی 10 ورزشکار بانوی ایرانی که راهی رقابت های المپیک شده بودند، دستشان از رسیدن به مدال کوتاه ماند. این اتفاق در حالی رخ داد که در دوره قبلی کیمیا علیزاده توانسته بود برای اولین بار در تاریخ بانوان ایرانی را در المپیک صاحب مدال کند، اما این روند در توکیو ادامه دار نبود.

 


 

12:55: حمیده عباسعلی یک سال و نیم قبل و بعد از کسب سهمیه المپیک از ناحیه زانو به شدت مصدوم شده بود و مجبور شد پای خود را به تیغ جراحان بسپارد. در مبارزه با حریف چینی این مصدومیت دوباره سراغ او آمد و باعث شد تا کاراته کای ایرانی نتواند مثل دیدار با رقیب مصری در ثانیه های پایانی نتیجه را برگرداند. عباسعلی چند بار از پزشکان خواست به زانوی او اسپری بی حس کننده بزنند و با زحمت خودش را تا لحظه آخر روی تاتامی نگه داشت.

 


 

12:42: در آخرین و حساس ترین مبارزه حمیده عباسعلی به مصاف گانگ لی از چین رفت؛ مبارزه ای که برنده آن می توانست به دور نیمه نهایی صعود کند و مدال برنزش قطعی می شد. با اینکه عباسعلی مبارزه را بهتر آغاز کرد و بعد از اعطای یک امتیاز به حریف، سه امتیاز روی امتیاز ایپون گرفت، در ادامه این کاراته کای چینی بود که یکی پس از دیگری امتیازات را کسب کرد. در 40 ثانیه پایانی و هنگامی که عباسعلی نیاز مبرمی به کسب امتیاز داشت، او روی یک صحنه شدیدا مصدوم شد. به نظر می رسید که مصدومیت کهنه عباسعلی یعنی پارگی رباط صلیبی او تشدید شده و همین باعث شد چند باری کاراته کای ایرانی به سمت پزشکان برود و لنگ لنگان به مبارزه در ثانیه های پایانی ادامه دهد. در نهایت این مبارزه 8 بر 4 به سود حریف چینی به پایان رسید و عباسعلی با این شکست از صعود به دور بعد بازماند.

 


 

12:13: حمیده عباسعلی تا دقایقی در آخرین مبارزه خود در گروه دوم به مصاف گانگ لی از چین می رود و در صورت برتری قطعا صعود خواهد کرد. کاراته کای ایرانی فعلا بعد از رقیب سوییسی در رده دوم گروه قرار دارد، اما برای اینکه وارد اماواگرهای جدولی نشود، باید سومین برد خود را برابر کاراته کای چینی کسب کند تا احتمالا به عنوان صدرنشین به نیمه نهایی برسد.

 


 

12:05: پس از مصدومیت کاراته کای ایتالیایی در دیدار با نماینده ترکیه، به علت اینکه روی تاتامی خون ریخته شده بود، آن بخش از تاتامی توسط مسئولان برگزاری تعویض شد. این اتفاق باعث شد تا چند دقیقه ای مسابقات متوقف شود.

 

 


 

 

11:56: حمیده عباسعلی در سومین مبارزه خود مقابل فریال عبدالعزیز از مصر قرار گرفت. در شرایطی که در همان ابتدای کار کاراته کای مصری توانست با یک ضربه پا و امتیاز ایپون سه امتیاز پیش بیفتد، در ادامه عباسعلی که چیزی برای از دست دادن نداشت توانست این امتیازات را جبران کند. بار دیگر و بعد از تساوی 3-3 این عبدالعزیز بود که همان صحنه اول را تکرار کرد و سه امتیاز دیگر هم گرفت. حدود یک دقیقه به پایان کار باقی مانده بود و عباسعلی در آستانه شکست قرار داشت، اما ضربه پای او نیز به سر حریف اصابت کرد تا نتیجه 6-6 شود. با اینکه در شرایط برابر هم حریف مصری برنده بود، عباسعلی با یک ضربه پای دیگر و گرفتن امتیاز ایپون در فاصله کوتاه باقی مانده تا پایان مبارزه 9 بر 6 پیش افتاد. تلاش عبدالعزیز در ثانیه های پایانی هم فقط یک امتیاز در پی داشت تا حمیده عباسعلی 9 بر 7 برنده این مبارزه حساس شود.

 


 

11:20: با اینکه عباسعلی می توانست با ثبت دومین برد، صعود خود را از این گروه تا حدودی قطعی کند، شکست بدموقع و سنگینی را متحمل شد. حالا می توان گفت کاراته کای ایرانی محکوم به شکست فریال عبدالعزیز از مصر در سومین مبارزه خود خواهد بود وگرنه کار برای رسیدن به نیمه نهایی به اماواگر کشیده می شود.

 

 


 

11:11: حمیده عباسعلی در گام دوم برابر الینا کوئرچی از سوئیس، قهرمان اروپا قرار گرفت و در شرایطی که در دو دقیقه ابتدایی سعی می کرد بازی را کنترل کند، اولین امتیاز به حریف رسید. در ادامه نیز تلاش کاراته کای ایرانی برای جبران یک امتیاز بی نتیجه بود و هنگامی او که زمین افتاده بود، کوئرچی توانست با یک ضربه امتیاز ایپون را از آن خود کند و سه امتیاز دیگر را به دست بیاورد. در نهایت عباسعلی 4 بر صفر بازنده این مبارزه شد تا فعلا با یک برد و یک باخت به کار خود در جدول ادامه دهد.

 


 

10:52: حمیده عباسعلی که با فواصل کوتاهی مبارزه های خود در مرحله گروهی برگزار می کند، بعد از ثبت اولین برد به این شکل در آغوش مربی خود(سمانه خوش قدم) قرار گرفت و به استقبال رقیب سوییسی رفت که او نیز یک برد را قبل از این به دست آورده است.

 

 


 

10:31: مسئولان کاروان ایران در روز پایانی در سالن کاراته جمع شده اند و امیدوارند تا ایران از رشته کاراته صاحب مدال های خوشرنگی شود تا در جدول توزیع مدال ها نیز چند پله صعود داشته باشد. به نظر می رسد فقط مدال طلا می تواند باعث صعود چند پله ای رتبه کاروان ایران شود.

 

 



10:24: حمیده عباسعلی بعد از استراحت در دور نخست، در اولین مبارزه خود مقابل لامیا ماتوب از الجزایر ایستاد که قهرمان آفریقا به حساب می آمد. کاراته کای ایرانی با نمایشی خوب و دلپذیر و ثبت دو امتیاز وازاری توانست 4 بر صفر این مبارزه را پیروز شود تا گام محکمی را بردارد. عباسعلی تا دقایقی دیگر در دومین مبارزه خود روی تاتامی خواهد رفت.

 

varzesh3