مراحل راه اندازی کافی شاپ و شرایط لازم برای شروع کار

با توجه به استقبال گسترده افراد به ویژه قشر جوان از کافی شاپ ها، اگر شما می خواهید در این زمینه کسب و کار راه اندازی کنید، ولی هیچ اطلاعاتی از مراحل راه اندازی کافی شاپ ندارید با ادامه این مطلب همراه ما باشید.           

آشنایی با مراحل راه اندازی کافی شاپ

احتمالا شما هم اگر علاقمند به ایجاد کسب و کار نوین هستید با دیدن کافی شاپی مملو از مشتریان زیاد که از نوشیدن قهوه، چای، اسپرسو، لاته ،انواع شیرینی و … لذت می بردند به وجد آمده و در ذهن خود راه اندازی یک کافی شاپ با محبوبیت بالا را می پرورانید. سرو قهوه و میان وعده های با کیفیت در فضایی مدرن ، آرام و البته دنج می تواند مدل تجاری بسیار موفقی باشد که شما به دنبال آن هستید.

به این ترتیب اگر دوست دارید یک فرصت تجاری را تجربه کنید و رمز و رموز موفقیت آن را بدانید پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا همه مراحل راه اندازی کافی شاپ با محبوبیت بالا را فرا بگیرید. بیشتر اوقات افرادی که به دنبال راه اندازی چنین کسب و کاری هستند نمی دانند از کجا باید شروع کنند. از این رو در این مطلب با اطلاعات لازم در این زمینه آشنا خواهید شد.

اصول راه اندازی کافی شاپ

راه اندازی کافی شاپ شامل مراحل و اصولی می باشد که در ادامه به بیان هر یک از این مراحل می پردازیم.

۱. تصمیم گیری درست:

خود را مورد سنجش قرار دهید که آیا از نظر فکری، احساسی و شخصی آمادگی مدیریت یک کافی شاپ را دارید.

۲. برنامه ریزی مالی:

یکی از مراحل راه اندازی کفی شاب برنامه ریزی مالی است. بنابراین با توجه به بودجه لازم برای این کار و سرمایه خودتان به فکر راه اندازی کافی شاپ باشید.

۳. مطالعه در مورد قهوه:

همانطور که می دانید بیشترین نوشیدنی که در کافی شاپ سفارش داده می شود قهوه یا ترکیبات آن است. هزاران طعم دهنده برای قهوه وجود دارد. بنابراین در مورد قهوه اطلاعاتت کافی به دست بیاورید.

۴. تدوین برنامه کسب و کار:

برنامه کسب و کار هم از نظر بودجه و هم اقلام لازم برای کافی شاپ ضروری می باشد و یکی دیگر از مراحل راه اندازی این کار محسوب می شود.

۵. تعیین منو:

منو یکی از موارد ضروری کافی شاپ بوده و بدون آن نمی توانید لوازم مورد نیاز و بودجه و حتی فضای لازم را تعیین کنید.

۶. تعیین مکان مناسب:

از مراحل دیگر راه اندازی کافی شاپ این است که مکان کافی شاپ شما کجا باشد در جذب مشتری تاثیر بسزایی دارد. چند جا را بازدید نموده و با مغازه های اطراف مشورت داشته باشید.

۷. توجه به رقبا:

به افرادی که در این حوزه فعالیت دارند توجه کنید. رقبای خود و واکنش آن ها را مدنظر قرار دهید.

حالا که به صورت خلاصه با مراحل راه اندازی کافی شاپ آشنا شدید در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می شود. برای راه اندازی این کسب و کار سه گزینه پیش روی شما خواهد بود.

۱. راه اندازی کار از صفر: در این مورد باید تلاش زیادی انجام دهید ولی بیشترین انعطاف پذیری و بهترین پتانسبل را جهت رسیدن به حداکثر سود دارد.

۲. خریداری یک کافی شاپ واگذار شده: این روش هم برای راه اندازی کسب و کار پیشنهاد می شود ولی یافتن کافی شاپی که سودآور باشد امر ساده ای نخواهد بود.

۳. مدل فرانشیز: در این شیوه در ازاء پرداخت حق فرانشیز در محلی که توسط ارائه دهنده فرانشیز انتخاب شده، می توانید از نام آن برند و فعالیت تحت لیسانس آن برند بهره بگیرید.

شرایط و مدارک لازم برای راه اندازی کافی شاپ

از شرایط انجام این کار داشتن محل کسبی به مساحت حداقل ۲۰ متر مربع می باشد و محل فعالیت معرفی شده برای صدور پروانه کسب، باید دارای سند مالکیت یا اجاره نامه عادی محضری باشد. در ضمن نباید به آرایشگاه زنانه یا دبیرستان دخترانه نزدیک باشد.

مدارک لازم برای راه اندازی کافی شاپ نیز شامل این موارد می باشد. احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران/ ارائه سند مالکیت (اجاره نامه رسمی یا عادی، بنچاق، مبایعه نامه، حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام تنظیم اجاره نامه، ارائه قراردادهای منعقد شده میان متقاضی پروانه کسب یا ادارات و سازمان های دولتی، رسید معتبر پرداخت اجاره بها، ۲ نسخه کپی کارت ملی و اصل آن، ارائه آخرین مدرک تحصیلی، کسب رضایت مالک جهت تغییر شغل، ارائه سوابق کاربری تجاری یا اداری یا کارگاهی محل کسب یا عوارض مشاغل و کسب و پیشه، اصل و کپی همه صفحات شناسنامه در دو نسخه، گواهی نامه پایان خدمت نظام وظیفه، عکس ۴*۳ جدید ۱۲ قطعه، کد پستی ده رقمی واحد صنفی یا کپی قبض تلفن واحد صنفی، ارائه کپی جواز کسب در صورت داشتن پروانه کسب قبلی، ارائه رضایت محضری وراث در صورت موروثی بودن ملک به همراه اصل و کپی شناسنامه ورثه و اصل و کپی گواهی حصر وراثت.

تهیه منو  هوشمند کافی شاپ

طراحی هوشمند منو به نوعی منحصر به فرد بودن برند کافی شاپ را نشان خواهد داد و می تواند سبب درآمدزایی هم شود. از نکات اساسی در مورد منو باید به سادگی آن (اجتناب از گزینه های زیاد)، پایبند بودن به اسم تجاری اش، آگاهی از آنچه رقبا ارائه می دهند و دریافت بازخورد پیش از نهایی شدن می باشد.

به طور کلی باید قوانین و مجوزهایی که برای راه اندازی کافی شاپ لازم است اخذ شود را در نظر گرفت. حالا باید بدانید که چه گزینه هایی را در منو کافی شاپ برای سرو لحاظ کنید. در ادامه با برخی گزینه های رایج در منو کافی شاپ ها آشنا می شوید.

۱.قهوه، اسپرسو ، لاته:

به خاطر داشته باشید که هر کافی شاپ محبوب و موفقی دارای یک اسپرسو ساز است. هر چند این گزینه بسیار پر دردسر است ولی با استخدام باریستا و تجهیزات گران قیمت در طولانی مدت سود زیادی به دست می آورید.

۲.ساندویچ، نان تست و سوپ ها:

اگر در نزدیکی دفاتر کاری یا هتل ها هستید، داشتن منوی ناهاری ساده ممکن است هنگام تعطیلات افراد را برای آمدن به کافی شاپ شما وسوسه کند. به طور معمول تجهیزاتی که برای ساخت این کار احتیاج دارید یک ساندویچ ساز و اجاق گاز کوچک می باشد. سوپ و ساندویچ یک ناهار محبوب بوده و اگر با کاپوچینو یا چای همراه شود به بسیار مشتری پسند خواهد بود.

۳. کیک، شیرینی و دسر:

هیچ کسی نیست که عاشق شیرینی نباشد. داشتن چند نوع کیک و شیرینی در منو کافی شاپ ضروری بوده و در ضمن کروسان و کاپوچینو هم بدون رقیب هستند. می توانید در منزل آن ها را تهیه کنید یا با یک نانوایی محلی و شیرینی فروشی همکاری داشته باشید.

۴. غذاهای آماده و بسته بندی شده:

این موردنیاز به توضیح بیشتری ندارد در ضمن برخی اقلام تقریبا سریع صبحانه مانند گرانولا، میوه های تازه، نان شیرین با پنیر خامه ای نیز گزینه های خوبی خواهند بود.

هزینه های دریافت مجوز کافی شاپ

اخذ مجوز های مناسب و لازم یکی از خسته کننده ترین بخش های راه اندازی هر کسب و کاری می باشد. هر قدر از ابتدا آگاهی بیشتری از قوانین مربوطه داشته باشید اوضاع بهتر خواهد شد. پیش از شروع کسب و کار دریافت پروانه کسب و مجوزهای مورد نیاز الزامی است.

در هر شهری مدارک و مراحل این کار متفاوت است. اول باید به اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ بروید و پرونده تشکیل دهید. پس از صدور پروانه کسب ،نامه های اماکن، بیمه و دارایی باید ضمیمه پرونده شود. هزینه مجوز بهداشت زیاد نبوده ولی مجوز اتحادیه حدودا چند میلیونی برای شما آب می خورد.

هزینه تهیه تجهیزات و اقلام کافی شاپ

اگر کافی شاپ را از فردی خریداری کرده اید به خرید تجهیزات نیاز نخواهید داشت. در غیر این صورت مجبورید که پس از طی کردن تمامی مراحل راه اندازی کافی شاپ، همه تجهیزات و اقلام ضروری را خریداری نمایید و احتمالا هزینه نصب هم بپردازید. باید دستگاه هایی مانند اسپرسو، قهوه ساز،آسیاب اسپرسو، مخلوط کن و … را خریداری نمایید که با توجه به متغیر بودن قیمت های بازار قیمت دقیقی نمی توانیم ذکر کنیم.

باید به بازار سری بزنید تا هزینه ها دست تان بیاید. البته هزینه ها به منوی شما هم بستگی دارد به طور مثال اگر به همراه کیک و قهوه دیگر مواد غذایی نیز سرو می کنید به یخچال، اجاق گاز و سیستم های تهویه قدرتمند نیز نیاز دارید.

سعی کنید در انتخاب وسایل درست اقدام کنید تا کافی شاپ لنگ نماند و اگر دستگاهی نادرست انتخاب کنید ممکن است جوابگوی نیاز مشتری نبوده و هزینه شما دو برابر شود. به طور کلی هزینه تجهیزات به خواسته ها و اهداف شما بستگی دارد. در ادامه به برخی تجهیزات اساسی کافی شاپ اشاره می شود.

۱. اسپرسو ساز:

اکثر نوشیدنی های قهوه معمولا حاوی اسپرسو بوده، از این رو به یک دستگاه اسپرسو ساز عالی و قوی نیاز دارید.

۲. قهوه ساز فیلتر دار:

یک قهوه ساز استاندارد بخش عمده ای از کار فروش شما را انجام خواهد داد. قهوه ساز باید برای تولید میزان قهوه زیاد در طول روز دوان کافی داشته باشد. سرعت زیادی داشته باشد تا در شلوغ ترین زمان ها مثل صبح پاسخگوی مشتری باشد. در ضمن به اندازه کافی بزرگ باشد تا قهوه زیادی آماده کند.

۳. مخلوط کن های صنعتی:

در سال ۲۰۱۹ در نظر سنجی از مصرف کنندگان این نتیجه حاصل شد که ۳۸ درصد مشتریان کافه ها اکثر نوشیدنی های مخلوط سفارش داده اند. به این ترتیب به مخلوط کنی نیز دارید که حداقل با درست کردن روزانه صد نوشیدنی خراب نشود.

۴. آسیاب قهوه صنعتی:

با توجه به اینکه بیشتر کافی شاپ ها از دانه های قهوه برای سرو قهوه تازه بهره می گیرند نیاز است که آسیاب قهوه صنعتی را در فهرست تجهیزات کافی شاپ اضافه نمایید. این سرمایه گذاری در دستگاه آسیاب می تواند در ایجاد طعم و رایحه قهوه تفاوت موثر واقع شود.

۵. تصفیه کننده آب:

دستگاه تصفیه آب برای افزایش طول عمر دستگاه اسپرسو و بهبود طعم قهوه(تا ۹۸ درصد موثر است) تاثیر بسزایی دارد. اگر املاح آب مصرفی زیاد باشد می تواند تجهیزات را خراب کند.

۶. سیستم فروشگاهی:

این مورد به شما کمک می کند تا موجودی خود را پیگیری نمایید. از سود کسب و کار مطلع شوید و هزینه های هر بخش را محاسبه و کارمندان مدیریت شوند. نرم افزار کافی شاپ باید سفارشات آنلاین، حضوری و تلفنی را ساده نموده تا هیچ وقت فرصت فروش از دست نرود.

برای بهره گیری از این نرم افزارها باید لپتاپ یا صندوق فروشگاهی داشته و در ضمن استفاده از سفارش گیر گارسون هم می تواند در افزایش سرعت و سهولت فرایند سفارش گیری کمک کننده باشد.

۷. یخچال و فریزر صنعتی:

با راه اندازی کافی شاپ برای تازه نگه داشتن مواد غذایی و لبنیات به ویترین های یخچال دار و یخچال پیشخوان نیاز است. در مورد هزینه ها نگران نباشید می توانید در ازای خرید محصولات شرکت های نوشابه سازی یخچال رایگان دریافت نمایید.

۸. توستر صنعتی:

در بیشتر کافی شاپ ها، ساندویچ صبحانه یا حداقل نان و شیرینی ارائه می شود. بدین معنا به یک توستر ریلی نیاز است. در بررسی گزارش شد که حداقل ۶۰ درصد کافی شاپ ها فر یا توستر دارند از این رو روشی مطمئن جهت تهیه سریع غذا در نظر بگیرد.

۹. سیستم امنیتی:

هر کسب و کار برای پیشگیری از جرم و ایمنی کارمندان و مشتریان به سیستم امنیتی احتیاج دارد. این موضوع ممکن است توسط دوربین ها و دزدگیرها تامین شود. برای داشتن امنیت بیشتر روی ابزارهای مدیریت کارمندان سرمایه گذاری نموده تا از برداشتن پول نقد از کارمندان جلوگیری شود.

وقتی فهرست تجهیزات کافی شاپ را نهایی نمودید، می توانید روی دیگر هزینه هایی که با راه اندازی کسب و کار به وجود آمده تمرکز نمایید. استخدام صندوقدار، باریستا، طراحی فروشگاه و کالاها، ایجاد یک برند تجاری شناخته شده با تجهیزات مناسب و ابزار کافی می تواند در محکم کردن شالوده کافی شاپ شما و موفقیت و محبوبیت آن بسیار موثر باشد.

در ضمن به این نکته توجه کنید که یکی از هزینه های اصلی که جزء تجهیزات اصلی محسوب نمی شود طراحی و اجرای دکوراسیون کافی شاپ می باشد که حتما باید بودجه ای برای آن در نظر بگیرید.

چند قانون کافی شاپ

پس از راه اندازی کافی شاپ و انجام مراحل آن، یک سری قانون ها نیز برای مدیریت کافی شاپ وجود دارد که باید بر این اصول پایبند بود و آن ها را اجرایی کرد که به شرح زیر می باشند.

  • تایم شروع کار صبح ها از ساعت ۸-۹ الی ۲۴ (۱۲ شب) می باشد. پس از این ساعت ها می توانید روشنایی کافه را خاموش و به نظافت کافی شاپ بپردازید.
  • خانم ها اجازه ندارند پشت کانتر فروش در کافی شاپ بایستند.
  • خانم هایی که به راه اندازی کافی شاپ تمایل دارند لازم است شخص ذکوری را به عنوان مباشر به اتحادیه معرفی نمایند.
  • سرویس بهداشتی خانم ها و آقایان مجزا باشد.
  • نصب دوربین مداربسته الزامی می باشد.

همچنین شما جهت مشاوره و راه اندازی هایپرمارکت و راه اندازی مغازه لبنیاتی می توانید از این لینک ها دیدن نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

arga