سوتهایی که شاید جدول را تغییر می‌داد (کارشناسی)

به گزارش “ورزش سه”، هفته چهاردهم لیگ برتر ایران با ادامه صدرنشینی استقلال و رقابت پایاپای پرسپولیس و سپاهان در رتبه دوم به پایان رسید. در جریان بیشتر بازی‌های این هفته، عملکرد داوران مورد نقد و اعتراض اعضای تیم‌ها قرار گرفت تا فوتبال ایران، روز جنجالی از نظر سوت داوران را پشت سر گذاشته باشد. این در حالی است که در هفته جاری، تنها دو داور الیت و بین المللی از سوی کمیته داوران انتخاب شدند تا در روز غیبت داوران باتجربه، صحنه های مشکوک پرتعداد رقم بخورند.

 

از دیدار پیکان – آلومینیوم در استادیوم دستگردی که بیشترین صحنه مشکوک را در خود داشت تا قضاوت محمدحسین زاهدی‌فرد در استادیوم ثامن مشهد که با اعتراض یحیی گل‌محمدی همراه بود و سپس بازی تیمهای استقلال – مس رفسنجان که با اعلام سه پنالتی، جنجالی شد. همچنین در بازی سپاهان – فولاد هم تیم میهمان یک پنالتی مشکوک به دست آورد و در دیدار تیمهای نفتی لیگ برتر نیز گل صنعت نفت مردود شد تا منصوریان هم به جمع انبوه معترضان ملحق شود.

 

هفته چهاردهم لیگ برتر ایران در مجموع 11 صحنه مشکوک به داوری داشت که ابراهیم میرزابیگی کارشناس و پیشکسوت داوری فوتبال ایران در گفتگو با “ورزش سه” با جزئیات به آنها پرداخته و درخصوص آن اظهار نظر کرده است.

 

در بررسی صحنه‌های داوری این هفته همراه ما باشید:

 

پیکان – آلومینیوم (روح الله شریفی، سعید قاسمی، محمدرسول ذورقی، حسین زیاری):

 

برخورد توپ به بدن مدافع پیکان (مشکوک به پنالتی – دقیقه 13): توپ از بالا آمده و از بین بازیکنان فرود می‌آید و صحنه واضح نیست اما من فکر نمی‌کنم پنالتی اتفاق افتاده باشد و باید به رای داور احترام گذاشت. به نظر من داور درست کار کرد.

 

 

برخورد توپ به بدن مدافع پیکان (مشکوک به پنالتی – دقیقه 17): در مورد این صحنه توپی که به دست بازیکن پیکان می‌خورد، هند نیست. چون دست در حالت عادی است و نمی‌تواند هند باشد و ادامه بازی از سوی داور به درستی انجام شد.

 

 

اسماعیل شریفات در موقعیت تک به تک (آفساید – دقیقه 36): آفساید از طرف کمک داور به اشتباه اعلام شد و آفساید نبود و اگر یک لحظه مکث می‌کرد، تک به تک در اختیار بازیکن آلومینیوم بود.

 

 

برخورد توپ به دست بازیکن آلومینیوم (مشکوک به پنالتی – دقیقه 45+1): در این صحنه هم توپ به پهلوی بازیکن آلومینیوم خورده و هند نیست. گویا داور با مشورت کمک داور و داور چهارم تصمیمش را تغییر داده و پنالتی نگرفته. به نظر من برگشت پنالتی تصمیم درستی بوده است.

 

 

برخورد مدافع آلومینیوم با ابراهیم صالحی (خطا – دقیقه 64): لحظه اول خطایی انجام نمی‌شود اما سپس بازیکن پیکان مدافع آلومینیوم را هل می‌دهد و خطا می‌کند. داور باید یک کارت زرد به بازیکن آلومینیوم نشان دهد چون توپ را به سمت بازیکن حریف شوت کرده است.

 

 

استقلال – مس رفسنجان (محمد حسین ترابیان، محمدرضا ابوالفضلی، آرمان اسعدی، فرزاد منصوری):

 

برخورد سیاوش یزدانی با مهاجم مس (مشکوک به خطا قبل از پنالتی استقلال – دقیقه 7): به نظر من آقای سیاوش یزدانی با زیرکی خطا کرد و چون اگر خطا نمی‌کرد، موقعیت صددرصد گل بود، بنابراین باید از زمین بازی اخراج می‌شد.

 

 

برخورد مدافع مس با یامگا (پنالتی – دقیقه 7): بازیکن مس با بی احتیاطی پای بازیکن استقلال را زد و باعث شد خطا انجام شود و چون داخل محوطه جریمه بود، پنالتی به درستی اعلام شد.

 

 

برخورد مرادمند با مهاجم مس (پنالتی – دقیقه 32): بازیکن استقلال با پا بازیکن مس را سرنگون کرد و داور به درستی نقطه پنالتی را نشان داد و این پنالتی صحیح است.

 

 

برخورد مدافع مس با ژستد (پنالتی – دقیقه 59): بازیکن استقلال توپ را می‌زند و توپ از او جدا می‌شود اما هنوز توپ در زمین است و بازیکن مس روی او خطا می‌کند. چون توپ از خط رد نشده است، پنالتی صحیح است.

 

 

شهرخودرو – پرسپولیس (محمد حسین زاهدی فرد، حسین مرادی، میلاد قاسمی، علی بای، ناظر: ابوطالب طاهریان)

 

برخورد آل کثیر با بازیکن شهرخودرو (خطای منجر به گل – دقیقه 44): آقای آل کثیر اینجا فقط توپ را زده و هیچ خطایی نیست و به نظرم داور باید بازی را ادامه می‌داد.

 

 

صنعت نفت – نفت مسجدسلیمان (سید رضا مهدوی، هادی طوسی، مرتضی سلمان نژاد، احمد محمدی)

 

خطا روی دروازه‌بان نفت مسجدسلیمان (گل مردود – دقیقه 22): این گل درست بود و هیچ اشکالی نداشت. متاسفانه داوران کوچکترین برخورد بین بازیکن و دروازه بان را خطا اعلام می‌کنند اما اینجا هیچ خطایی از سوی دروازه بان انجام نشد.

 

 

سپاهان – فولاد (موعود بنیادی فرد، محمدرضا مدیر روستا، یوسف مغروری، میثم حیدری)

 

برخورد اسماعیلی فر با مهاجم فولاد (پنالتی – دقیقه 59): بازیکن سپاهان با دست ساسان انصاری را شارژ می‌کند و پنالتی به درستی اعلام می‌شود.

 

varzesh3